Välkommen till min trädgårdsblogg!

Anna heter jag som bloggar här och är en trädgårdsintresserad apotekare och tvåbarnsmor. Vi flyttade till nybyggt radhus med liten trädgård augusti 2008. Trädgården bestod då av utrullad gräsmatta och lite stenläggning.

lördag 8 maj 2010

Japanska körsbär

Fick en superbra idé i torsdags när jag satt och käkade lunch och funderade lite på häckprojektet. Att det skulle vara supersnyggt att ha två träd i den långa tomtgränsen! Det första exemplet jag kom på var rosenapel, Malus floribunda. Kollade runt lite i de olika handelsträdgårdarnas sortimentslistor för att se om de har stora ex. Konstaterade ganska snart att det verkar vara Zetas som har stora ex av denna och priset vara rätt saftigt. Funderade lite på ett klotkörsbär, Prunus "umbraculifera", och såg att Brunnsvikens trädgård verkar ha lite större ex på lager. Slog dom en signal och fick till svar att dom bara har ett stort på lager. Jag ock granntjejen åkte dit för att kika på det. Snackade lite med trädgårdsmästaren och vi båda konstaterar att två olika träd i tomtgränsen inte är lika snyggt som två likadana. Så hem åkte jag därifrån med två japanska hängkörsbär, Prunus "Kiku-Shidare-Zakura", undanställda i mitt namn! I morse åkte jag och grannen på andra sidan tomtgränsen och hämtade träden så nu står dom skyddat och väntar på att komma ner i jorden i slutet av veckan, när häckplantorna kommit.

2 kommentarer:

  1. Ser fram emot att se dina träd, visst var det den sorten Tina planterad för ett tag sedan i Tinas trädgård? Eller du kanske inte kollar på det på tv..... Hur stora blir dem? Själv har jag ett pelarkörsbär och ett kurilerkörsbär, gillar både blommorna och resten av träden!

    kram louise

    SvaraRadera
  2. Jag måste ha missat det avsnittet. Jag ska fota träden när de står på plats! Dom är superfina, inte bara när de blommar utan även dess form. Trädet är ju toppympat så själva stammen det är ympat på växer inte men däremot kronan. Trädet har ett hängande växtsätt så grenarna går liksom inte "rakt ut" vilket gör att det inte tar lika stor plats. Jag har en ganska liten tomt så detta träd passar bra. Ett av dom ska dessutom stå mellan två husväggar där avståndet mellan husen är 5 meter.
    Du har ju en, i jämförelse med min, gigantisk tomt och kan ha i stort sett vilket träd som helst. Avis! Jag älskar träd!

    SvaraRadera