Välkommen till min trädgårdsblogg!

Anna heter jag som bloggar här och är en trädgårdsintresserad apotekare och tvåbarnsmor. Vi flyttade till nybyggt radhus med liten trädgård augusti 2008. Trädgården bestod då av utrullad gräsmatta och lite stenläggning.

fredag 16 april 2010

Full fart i trädgården

Det har varit fullt ös i trädgården sedan det senaste inlägget. Så snart det gick att gräva drog jag igång med ett av projekten, nämligen fortsättningen på entrérabatten. Det var tur det för i tisdags kom växterna från Hortogreen!!! Helt galet vad mycket växter. Jag satte fart direkt med att få ner dom i jorden. I onsdags kväll var jag så gott som klar. Två av säsongens projekt kan nu nästan avbockas. Entrérabatten, liksom rabatten på baksidan. Här kommer några bilder på framsidan:



Kantstenen är på plats. Hyfsat nöjd med formen men sen är det si och så med stenläggningen egentligen men det får duga.

Äppelträdet 'Aroma' till höger ska flyttas till baksidan så snart som möjligt, liksom sandlådan på extraparkeringen.

Vit bellis och förgätmigej från Nordfjells idéträdgård på Trädgårdsmässan som jag var med och plundrade i söndags.

Det blev en hängsälg som får pryda rabatten, Salix caprea 'Pendula'. Det börjar komma fullt med stora videkissar på den. Hoppas att den kommer att göra sig bra här! Stod och höll i en vit syren på stam, 'Mme Lemoine', men valde ändå hängsälgen för dess silvriga blad. En syren ska jag ha men det får bli på ett annat ställe i trädgården.


Även i denna rabatt har det kommit ner några nya växter. Fänrikshjärta 'Candy hearts', höstsilverax 'Pink spike' och pipranka borta i det skuggiga hörnet, klematis 'Paul Farges'/'Summer snow' i mitten samt en vit höstanemon till höger där det är lite mer sol.

3 kommentarer:

  1. Det blir ju så fint, så fint. Du är duktig du Anna. När kommer du hem till mig och fixar? :D

    SvaraRadera
  2. Fin header du har fått till förresten!

    SvaraRadera
  3. Kul med kommentarer! Du kan ju du med Sara! Det är tid för trädgård som behövs, eller hur?

    SvaraRadera